6 secrets que els nadons poden ensenyar als adults sobre l’aprenentatge

un dels més importants

és bo aprendre noves habilitats fora de la seva zona de confort

PRIMER SECRET


Per Rachel Wu, 28 d’abril de 2017

Fa uns set anys, vaig començar a aprendre a pintar com a hobby. Era bastant dolenta. Tot semblava plànol, no tenia les proporcions adequades, i els meus colors no eren els adequats. Els meus amics i col·legues van suggerir que deixés de perdre el meu temps en alguna cosa en el que no era bona.

“Concentra’t en el teu treball diari”, van dir.

Al llarg de cinc anys, la pintura va començar a ser intuïtiva, i heus aquí, ara estic considerada “bona”. Avui, els mateixos amics diuen que vaig néixer amb aquest talent. “Estàs en una professió equivocada”, va dir un recentment.

El mateix va ocórrer quan vaig començar a tocar el piano i les classes de cant fa un parell d’anys. Els comentaris van canviar de “Deixa de perdre el teu temps i enfoca’t en el que saps”, fins a “Tens un gen musical”.

Aquests comentaris s’originen a partir de creences arrelades que el creixement és en gran manera impossible per als adults. Fins i tot quan hi ha evidència d’aprenentatge, es pot atribuir al talent innat, com els comentaris que vaig rebre.

La majoria dels estudis científics sobre l’edat adulta, se centren en el manteniment cognoscitiu o la disminució, en lloc de creixement, la qual cosa suggereix que fins i tot els científics poden pensar que el desenvolupament és molt limitat en l’edat adulta.

La mentalitat predominant està representada per adagis, com “uitlitzar-ho o perdre-ho”, o pitjor, “els gossos vells no poden aprendre nous trucs”.

Alguns estudis recents, com els de Arne May i Denise Park, suggereixen que l’aprenentatge de noves habilitats, com el malabarisme o la fotografia, fins i tot durant tres mesos pot millorar el funcionament cerebral en adults.

Jo portaria aquests estudis un pas més enllà per argumentar que una causa important d’envelliment cognitiu és el fet que els adults aprenen moltes menys noves habilitats en comparació dels bebès i els nens.

Si podem esbrinar com aprendre bé com a adults -en altres paraules, el creixement cognitiu- llavors tal vegada puguem desenvolupar millors enfocaments per prevenir, o almenys mitigar, l’envelliment cognitiu.

Durant els últims 14 anys, he realitzat recerques sobre l’aprenentatge durant la infància. Vaig aprendre a pintar, cantar i tocar el piano en part per connectar idees sobre l’aprenentatge infantil amb una millor comprensió de l’aprenentatge d’adults, un dels temes que ara investigo.

Altres científics i jo hem trobat que hi ha sis aspectes en el medi ambient i dins dels bebès i els nens que ajuden a aquests joves aprenen de manera tan eficient.

1. Aprenentatge de ment oberta (aprendre nous patrons, noves habilitats, explorar fora de la zona de confort).
2. Pilars d’aprenentatge individualitzats (accés consistent a mestres i mentors que guien l’aprenentatge).
3. Crecimiento mental (creencia de que las capacidades se desarrollan con esfuerzo).
4. L’entorn és permissiu (permès cometre errors i fins i tot fallar).
5. Compromís seriós amb l’aprenentatge (aprendre a dominar les habilitats essencials en lloc d’aficions, perseverar malgrat els revessos).
6. Aprendre múltiples habilitats simultàniament (com el desenvolupament d’habilitats lingüístiques, motores, visuals i socials).

Per contra, els adults són sovint poc inclinats a sortir de les seves zones de confort. No tenim un accés constant als mestres. Temem semblar estúpid per cometre errors; Temem que el fracàs podria costar-nos els nostres treballs.

Abandonem els sis aspectes perquè ens converteixen en adults ineficients -en general ens paguen pel que sabem-. Tal vegada, una raó per la qual veiem la deterioració cognitiva, és que no ens involucrem en l’aprenentatge de noves habilitats durant molts anys.

Crec que tant els científics com el públic en general, suvbestimen la capacitat del creixement cognitiu en els adults, especialment els adults majors.

En els propers anys, provaré aquestes idees usant mètodes científics per entendre millor com ocorre el desenvolupament cognitiu en l’edat adulta.

Mentrestant, anem a canviar les converses sobre l’envelliment de les opinions pessimistes de manteniment i la disminució a les opinions optimistes de creixement.

Per millorar la comunicació amb els meus sogres, estic començant a aprendre alemany, una vegada més, emprant les estratègies d’aprenentatge d’un bebè.

Actualment estic en la fase de “escolta i balboteig”.

 

Clar, alguns poden riure’s d’un adult balbotejant, però espero que algun dia, tingui una conversa fluïda en alemany, i inspiri a molts altres adults, a aprendre com un bebè.


 

 

ESCRIT PER RACHEL WU A 28/04/2017
Els punts de vista expressats són de l’autora i no necessàriament de Scientific American.
SOBRE L’AUTORA Rachel Wu
És professora de psicologia a la Universitat de Califòrnia, Riverside.
FONT https://blogs.scientificamerican.com/guest-blog/6-secrets-infants-can-teach-adults-about-learning/