CLAUS PER A UNA BONA ELECCIÓ

Com saber si he escollit l’extraescolar més adequada per als meus fills o filles?

Actualment hi ha cada vegada més empreses que s’estan dedicant a la robòtica educativa. El plantejament de les activitats que s’està fent en algunes d’elles no és del tot el que, des del nostre punt de vista, és el correcte.

No hem d’oblidar que la robòtica educativa és una eina perquè els nens i nenes desenvolupin una sèrie d’habilitats i competències per al seu futur personal i professional. No busquem que tots els alumnes i alumnes siguin programadors i constructors de robots en el futur.

Busquem ajudar-los a desenvolupar les seves capacitats per al treball en equip, el lideratge, l’emprenedoria, … També busquem que les nenes i els nens se sentin còmodes sortint de la seva zona de confort, ampliant-la, sent capaços d’afrontar nous reptes.

En una conversa amb uns pares fa uns dies, em vaig adonar que, en la societat actual que vivim, tenim un nou treball amb els nostres alumnes: hem d’ensenyar-los a frenar el ritme per ser capaços d’assimilar tot el coneixement que li puguem donar.

L’ESTRÈS EL PITJOR ALIAT PER EDUCAR AlS NENS I NENES

Vivim en una societat en la qual tot pansa a gran velocitat. Els nostres fills consumeixen, igual que nosaltres, pel·lícules infantils a una per setmana. Amb les joguines ocorre el mateix. Volem realitzar activitats ràpid i passar a la següent, per completar-les totes i poder passar al següent, sempre ràpid. M’explicaven com la seva filla petita demanava últimament que li compressin uns ninots que vénen en sobres. L’únic interès era obrir el sobre i veure què venia dins. Després els ninots acaben en una caixa i no es tornen a tocar.

Com poden els nostres alumnes i alumnes assimilar els coneixements que els estem posant a la seva disposició si volen desenvolupar les activitats corrent per passar a la següent, ràpid?

Si volem que els nostres alumnes aprenguin, hi ha una sèrie de condicions que s’han de complir a les nostres classes.

1. S’ha de treballar amb eines diferents, però no massa.

Si als alumnes i alumnes de les activitats de robòtica educativa els fas treballar amb una única eina durant tot un curs escolar, és molt possible que s’avorreixin i abandonin.

Si per contra els oferim activitats amb moltes eines diferents, no podran assimilar els coneixements que pretenem que aprenguin. No podem oblidar que estem realitzant una activitat educativa.

MOTIVACIÓ DE L’ALUMNAT DESPERTANT EL SEU INTERÉS PER DIFERENTS JOCS I EINES

El punt mitjà és el correcte. Nosaltres creiem que s’han d’usar entre 4 i 6 eines diferents en cada grup d’edat. D’aquesta forma, hi ha varietat d’eines, que permeten reforçar diferents aprenentatges i els alumnes tenen la varietat que necessiten.

És cert que hi haurà alumnat que no entendran per què es treballa amb tan poques eines, però no podem perdre de vista el nostre objectiu. La majoria de les famílies ho entendran.

2. S’ha de fer més d’una sessió seguida amb la mateixa eina, però no massa.

Perquè els alumnes afermin coneixements, és bé treballar amb la mateixa eina almenys dues sessions seguides. En cas contrari, si es treballa amb 4 eines diferents, els alumnes només tornen a veure els conceptes treballats cada 4 setmanes. Canviar d’eina cada dues sessions almenys ajuda a afermar els coneixements.

3. S’ha de treballar amb les eines adequades per a cada edat.

Parlant amb aquests pares em deien que no entenien per què un alumne de 5 o 6 anys, que ja juga amb Legos de peça petita a casa, realitza part de les activitats amb peces de Lego Duplo.

L’explicació és que, encara que els alumnes siguin completament capaços de muntar models amb peces petites, no té, en la seva majoria, maduresa suficient per ser capaces de muntar els models ells sols i d’entendre els conceptes mecànics i de programació que hi ha darrere d’ells. Si busquem que copiïn un model i el seu programa, poden fer-ho, però si busquem que entenguin els conceptes, que els afermin i que acabin dominant-los, han de treballar amb les eines adequades a la seva edat.

EXEMPLES PRÀCTICS

Posar a alumnes de 7 o 8 anys a treballar amb Legos Mindstorms no és adequat. Els alumnes ho muntaran, copiaran els programes i gaudiran molt amb l’activitat. No obstant això, té coneixements i maduresa per poder explicar-los conceptes físics i matemàtics associats a la programació i el comportament del robot? No oblidem que el nostre objectiu és ensenyar, no ser una ludoteca.

Ens hem trobat que eines com Arduino no són adequades per a alumnes de menys de 13 o 14 anys. Els alumnes de menys edat rebutgen aquesta eina per aprendre a programar-la. Si se’ls dóna un robot muntat basat en Arduino no tenen problemes a treballar amb ell.

4. És bo fomentar la creativitat entre els alumnes amb activitats sense instruccions.

Moltes de les activitats que es poden realitzar tenen instruccions de muntatge i de programació per seguir. És bé que els alumnes amb poca experiència en robòtica educativa segueixin instruccions de construcció i de programació. Després, quan ja tenen alguna experiència, han de construir i programar sense instruccions. Això fomentarà el desenvolupament de la seva creativitat, al mateix temps que servirà perquè demostrin si han adquirit els coneixements que se’ls han explicat.

5. És necessàri treballar amb algunes eines d’expressió oral i escrita.

Tan important en el futur dels nostres nens i nenes és que dominin la tecnologia, com que siguin capaces d’expressar correctament les seves idees als altres. No hi ha equip d’enginyers, arquitectes, advocats, metges, professors, … que no hagi d’exposar els seus treballs davant els altres, ja sigui per vendre’ls o per transmetre’ls als qui han d’utilitzar les seves idees. Nosaltres tenim molt clar que una part important en el desenvolupament de les habilitats i competències dels nostres nens i nenes per al seu futur personal i professional és també la capacitat d’expressió oral i escrita. Des del nostre punt de vista, un curs de robòtica que no inclogui aquest punt, està coix.

6. És interessant treballar amb kits que no impliquin programació.

Treballem, a més d’amb els kits de robòtica pròpiament aquesta, amb uns altres en els quals únicament es construeix. Aquests kits solen tenir motors i una pila de bateries perquè el motor funcioni. Tenen algun moviment, però no es programen.

Aquests kits estan pensats perquè els alumnes adquireixin coneixements avançats de mecànica, una part important de la robòtica, on no tot és programar. Els alumnes i alumnes investiguen i coneixen com funcionen mecanismes de la vida real, com són rellotges de pèndol, grues de torre, molins de vent, … es treballen també energies renovables, on es pot comprovar com es pot produir electricitat a partir de la força del vent, de l’aigua o de l’energia solar, construint els models i fent-los funcionar després. També es treballa amb models de pneumàtica, molt important en la construcció de màquines i robots.

7. Por supuesto, es necesario trabajar con herramientas que impliquen construcción y programación.

Si parlem de robòtica educativa, ha d’incloure tant construcció com a programació. És cert que es poden utilitzar eines només de construcció, per reforçar conceptes de mecànica i eines només de programació, per reforçar els coneixements en aquesta àrea. Però el que no és robòtica educativa és un curs en el qual, per exemple, només es treballa programació.

8. És molt aconsellable que el curs de robòtica educativa es desenvolupi en anglès.

El nivell d’anglès dels nostres nens i nenes a Espanya és, per norma general, bastant baix. Realitzar activitats que són motivadores per a ells en anglès ajuda a l’aprenentatge d’aquesta llengua. Per descomptat, segueix sent necessari aprendre la llengua de la forma tradicional, però la robòtica educativa pot ser un complement. A més, és molt probable que, en el futur, els nostres nens i nenes hagin de treballar en algun moment de les seves vides en anglès. Tot el que facin ara serà en benefici del seu futur personal i professional.

9. Els professors han de ser titulats.
 No podem oblidar que estem realitzant una activitat educativa. Si volem que sigui així, les classes les han d’impartir professors titulats. No ens valen monitors de temps lliure, que tenen una altra funció diferent de la d’educar. Si les classes són en anglès, a més, han de tenir un bon nivell d’anglès. La formació en robòtica la poden rebre del propi centre on treballen, ja que és difícil encara trobar professors formats en robòtica educativa i amb coneixement de les eines a utilitzar.

Quan vagis a preguntar per activitats de robòtica educativa per al teu fill o filla, no oblidis preguntar per aquests punts. Si no es tenen en compte al centre on estàs pensant portar al teu fill, planteja’t que potser no és el lloc adequat.

Si el teu fill ja realitza activitats de robòtica educativa i es queixa per algun dels punts que us hem indicat, expliqueu-los per què és important que treballin amb les eines que treballen, per què és important fer-ho en anglès, per què és important fer construccions sense instruccions, …

I, sobretot, animeu-los a seguir amb l’activitat.

Sabem que la robòtica educativa, ben plantejada, els ajudarà a desenvolupar les seves habilitats i competències necessàries per al seu futur personal i professional.

Si tens dubtes quant al centre triat per al teu fill, podem assessorar-te sense problemes. Escriu-nos un correu a info@edukative.es i t’ajudarem.

ESCRIT PER JOSÉ CABRERA CEO EDUKATIVE Barcelona a 24/04/2017